четвртак, 20. септембар 2012.

Hipsteri - Fuzija kontrakultura


KO? Hipsteri.
ŠTA? Prelazak iz kontrakulture u pop-kulturu.
KADA? Sada.
GDE? Svuda.
KAKO? Putem medija.














Hipsterizam predstavlja jedan od najnovijih trendova zapadne kulture koji se izuzetno primio u svest mladih, kako na nivou naše države tako i u regionu. Uz pomoć sve većeg broja novih medija, lake dostupnosti različitim sadržajima i putem različitih kanala od kojih se u primarne svrstava internet, američka subkultura kao što je hipsterizam, dobila je sasvim novu dimenziju i doživela ogromnu ekspanziju. Civilizacija je izrodila velik broj kontrakulturnih pokreta koji su se energično suprotstavljali ,,statusu kvo’’. Ranije su to bili pokreti mladih koji su borbama i pobunama pokušavali da se izbore sa tadašnjim društvenim poretkom i standardima, a danas postoji  ,,hipster” podkultura koja oslikava ukletu plitkost mejnstrim društva.
 Sam termin ,,hipster” ima različito značenje kod različitih ljudi. Dok simpatizeri ove subkulture gledaju na njene pripadnike kao na generaciju mladih koja traga za individualnošću i odstupanjem od onog što je moderno, sa druge strane postoje oni koji su kritički nastrojeni prema ovom talasu i na ovaj termin gledaju kroz prizmu njegovih stereotipa. Kritičke mase ovaj termin izgovaraju sa značenjem uvrede, jer za njih on predstavlja sveobuhvatni opis nekoga ko je prazan iznutra i sklon slepom praćenju trendova. Bez ičega što bi moglo da je brani, podrži ili čak prigrli, ideja ,,hipsterdoma’’ je otvorena za napade.  Takav je i slučaj sa srpskim hipsterima, koji se najviše ističu na socijalnim mrežama kao što su: Fejsbuk, Tviter, a u poslednje vreme i Flikr – gde dele svoj život u fotografijama ili Tumblr.kom, na kom su povezani sa drugim kreativnicima iz celog sveta. Srpski hipsteri su jedni od najčitanijih tviteraša i blogera. Satirično i ironično, sa dosta humora oni komentarišu i kritikuju političku, muzičku i uopšte društvenu scenu Srbije. Neki smatraju da će upravo hipsteri, koji su između ostalog mladi i akademski obrazovani, biti ti koji će u budućnosti promeniti i pokrenuti kulturnu scenu Srbije svojim kritikama.
Međutim, prošle godine organizovana grupa ljudi javno je pozivala na linč pripadnike hipsterske kulture preko Fejsbuk grupe pod nazivom ,,Beogradski hipsterski šljam’’. Na ovoj grupi su se postavljale slike pojedinaca sa porukom : ,,Ovom aplikacijom želimo da upoznamo obične ljude sa ovom novom i svedominantnijom subkulturom i da im skrenemo pažnju i pomognemo u lakšem detektovanju mete”  ili     ,,Kad se neko nečem dobrom nada,  pojedini hipster može i da strada.” Brojni su bili komentari kao što su: ,,hipstersko đubre”, ,,vrati se odakle si došao” , ,,znam gde živiš”. Grupa koja je okupila više hiljada članova direktno je pozivala na agresiju protiv različitosti. Baš kao i gej populacija, hipsteri  su u našoj zemlji postali kulturni neprijatelji. Grupa ,,Beogradski hipsterski šljam’’  je ugašena nakon što se saznalo za ideju anonimnog pretećeg prozivanja i sastavljanje spiskova ljudi protiv kojih će se voditi makar misaoni rat, kao i da su organizatori ovog medijskog linča bili ljubitelji dizel (ne)kulture devedesetih. Ipak se i dalje vode diskusije na mnogobrojnim forumima i napadi na hipstere  zbog njihovog ,,nedostatka individualnosti i kreativnosti’’. Nisu im naklonjeni ni mnogobrojni video klipovi koji kruže internetom i na različite načine ih ismevaju. Iz mini ankete sprovedene na Fejsbuk mrezi može se zaključiti da hipsteri u Beogradu, a i u Novom Sadu nisu najomiljeniji.  Pretenciozna grupa ljudi iz nekog razloga veruje da sve što je opšte popularno  je i loše. Sociolozi kao razlog svih tih negativnih kritika upućenih hipsterima navode mišljenje pripadnika ove kulture da su pametniji od ostalih, kao i njihovu sklonost ka homoseksualnosti .  Ili je jednostavno, ,,običan narod’’ ljubomoran , jer su većina hipstera obrazovani i društveno prosvetljeni ljudi koji vide par godina unapred i teže tome da budu ,,skupo alternativni’’. ,,Opšte je poznato da je ono što nije tradicionalno u Srbiji je i teže prihvatljivo, pogotovo ako to nešto dolazi sa zapada,, - istakao je Dušan Ristić, sociolog sa Filozofskog fakulteta u Novom Sadu. U osnovi ove agresije i  ljubomore  nije samo netrpeljivost prema različitosti, već neznanje , usamljenost i ogorčenost. ,,Mi smo poslednja generacija, kulminacija svih prethodnih promašaja, uništeni bljutavošću svega što nas okružuje’’ , kaže jedan hipster.

Portret hipstera
Ukoliko se ukuca reč ,,hipster” u guglu se za 0,22 sekundi dobija oko 46.800,000 rezultata. Time je pokušaj pojednostavljivanja ovog fenomena čitaocima još teži. Konkretna i univerzalna definicija ovog pojma je nepoznata. Značenje te reči za svakog od ovih osoba ima posebnu interpretaciju i ideju koju podržava.


Prošetajte ulicom bilo kog većeg grada i sigurno ćete ugledati mnoštvo modno svesnih dvadesetogodišnjaka koji nose predvidljivu odeću: izbledele, uske farke, flanelske košulje, marame ili  neki kul šešir. Vintejdž odeća, neretko jarkih boja, majice sa sarkastičnim natpisom, starke, retro džemperčić ili otmeni sako. Suknje koje sputavaju korak, stari nakit i starke, asimetrične frizure, rajf zlatne boje u kosi i tetovaže koje misteriozno vire ispod odeće, samo su neke odlike modnog stila hipstera. Sve ultramoderne stvari koje su se na neki način pretvorile u uniformu. Uloga im je predstavljanje alternativne i visoke mode koja je diktirana brendovima. Njihov izgled je ležeran, ali i kombinovan sa opsednutošću imidžom. Hipsteri vezuju za sebe pojmove neponovljivost i unikatni stil. Sve je podređeno opštem kultu apsolutne kreativne autentičnosti. Generalno su društveno osvešćeni. Dok su ,,zeleni’’ hipsteri ekološki orijentisani. Zbog toga su i njihove naočare, koje su postale kliše ovog stila i koje danas nose svi i svuda, plastičnog okvira. Voze se biciklovima do noćnih klubova i umetničkih zabava. Žive boemskim životom. Retko se viđaju u popularnim gradskim lokalima, ali ukoliko se to desi, drže se u grupicama i ispijaju pivo za šankom. Čuveni po tome da odišu ironijom, apatijom i nostalgijom. Uglavnom su upoznati sa nekim oblikom kreativnog izražavanja, najčešće fotografijom. Ovako površan i stilizovan način života, od hipstera je načinio univerzalni predmet podsmeha. Iako se i dalje za veći broj ljudi prepoznatljivost hipster ogleda isključivo u načinu njihovog odevanja, njihova filozofija ipak zalazi dublje od toga. Ono što je najuniverzalnije kod pripadnika ovog pokreta  je da njegova sama ideja jeste suprostavljanje i prezir prema mejnstrim muzičkim i modnim trendovima, kao i podrška alternativnom načinu življenja. Hipsteri velike afinitete poseduju prema prošlim vremenima, posebno prema tridesetim i četrdesetim godinama prošlog veka. Tu ljubav manifestuju kroz modne trendove, to jest već pomenutu vintejdž odeću i korišćenjem zastarele tehnologije- fotoaparata i kamera. Hipsteri su stvaraoci- muzičari, književnici, mislioci i kinematografi. Pokazuju alternativan način kulturnog života u poređenju sa onim što nudi društvo. U umetnosti su prikazivali svoj odnos prema svetu i klimi koja je stvorena od strane ljudi i institucija. Teme koje su bile zastupljene u književnosti  i koje mladi još uvek konzumiraju su materijalizam, birokratija i demokratija, a hipsteri insistiraju na njima. Ali je retko, ako ne i nemoguće, naći osobu koja će se ponosno smatrati hipsterom. To je zanimljiv fenomen da čak i oni koji jasno nose simbole ove kontrakulture nikada neće javno priznati ili na bilo koji način prokomentarisati da su pripadnici iste. Ovaj čudan paradoks samoidentiteta  i  poricanje  sopstvene egzistencije se može objasniti samo vraćanjem na jednu od osnovnih ideja hipsterdoma, a to je borba protiv etiketiranja bilo čega. Ako direktno ili indirektno upitate nekog hipstera da li je on hipster on će vam sa ironičnim osmehom odgovoriti : ,,Ne, bre! Ja čak mislim da su hipsteri  izmišljeni. Oni ne postoje.” Ili ,,Ne, ja nisam hipster, ali znam neke koji jesu.”.  Pokušaj dobijanja izjave ili komentara za bilo koji medij, bilo kod pripadnika hipsterdoma nemoguć je postupak.

www.hipsteri.ulogamedija

Nekada, medijum je bio poruka, a čovek svoj stil. Danas je stil poruka, a čovek medijum. Očigledno je čovekova želja ,to jest hipsterska želja za naglašavanjem individualnosti i da bude drugačiji, progutana ogromnim ustima kapitalizma i tako je od hipster napraviljena  nova industrija. Hipsteri  najveću zahvalnost za svoju ekspanziju duguje masovnim medijima. Ili mogu  da optuže  samo  masovne medije. Internet je ključni faktor u globalizaciji ,,hipa“. Pored socijalnih mreža  kao što su: Fejsbuk, Tviter, Maj spejs, Tumblr ili Flikr.kom  na kojima hipsteri svakodnevno provode puno vremena i dele svoju ,,ideologiju” sa drugima,  isto tako i Pitchfork Media  ili Flavorpillna svojim sajtovima i mejlovima izveštavaju o hipsterdomu  na istim stranama sa muzikom, modom, književnošću. Štampana Biblija  hipstera - magazin ,,Vajs” koji je prvi put  izašao u Montrealu 1994. godine  do sada ima  tiraž preko 900.000 primeraka na pet kontinenata. U časopisu ,,Tajm” je prošle godine preko 250 puta spomenut termin ,,hipster”, što je izazvalo burnu reakciju kritičara i gramatičara, jer pravo značenje tog termina još uvek ne postoji  i time hipstere  ponovo dovelo  u centar medijske pažnje. Objavljuju se onlajn i štampaju mnogobrojne knjige različitih autora pod nazivima ,, Hipsterski priručnik” ili ,,Zašto Hipster mora da umre”. Uticaj blogova je i jedan od najvećih i to je ono što je ubrzalo  integrisanje ovog  uličnog stila. Ali istog momenta kada se brend, trend, bend, zvuk, stil ili osećaj previše izlože, na njih počinje da se gleda s prezirom. Hipsterdom je definitivno prva kontrakultura koja je rođena pod mikroskopom reklamne industrije.Ono što oni možda ne znaju, to je da ,,lovci na kul sadržaje” takođe koriste, prate, kradu njihove sajtove, beleže, analiziraju kako se oblače, šta rade, kako se ponašaju ili pak šta konzumiraju. Zatim dobro plaćeni agenti marketinga i promoteri, kradljivci kulture mladih, sve to recikliraju, pretvaraju u potrošne predmete, koje im potom prodaju uz ogromnu zaradu. Na kraju, hipsteri  iako imaju veliki uticaj na modu, muziku i kulturu, postaju samo kupci sadržaja koji su sami izumeli. Hrane se  sopstvenim prepakovanim kulturnim produktima.Upravo tako su nastali modni brendovi kao što su ZARA, Pikoks, Urban Autfiters, GapAmerikan Igl, japanski Uniklo, Ameriken Aparel  i mnogi drugi. Ove  kompanije  proučavaju  i kopiraju stil ulice, pakuju ga i prodaju nazad začetnicima tog stila. Kako su hipsteri sladokusci ukusa i  konzumiraju sve  na „kvalitetan“ način, nebitno da li je u pitanju hrana, odeća, film ili muzika, oni su zbog masovnih medija i veoma brze industije postali samo jedni od konzumera tržišta koji su otvoreni za stalnu manipulaciju.  Masovni mediji  su jako dobri posrednici u prenosu informacija sa određenom slikom vrednosti. Učinili su da ovaj vid podkulture zaživi na globalnom nivou i još jednom pokazali, doduše na trenutno bezazlenom primeru, dominatnost i opasnost kontrole nad informacijskim kanalima kada se oni koriste  u ideološke i manipulativne svrhe.


Civilizacija jeste izrodila brojne kontrakulture, ali izgleda da je bunar civilizacije presušio. A hipsterska opterećenost samim sobom i održavanju izolovanosti, ne čini ništa kako bi pothrahila kulturnu evoluciju. Bilo kako bilo, hipsteri kao subkultura postoje i to niko ne može poreći. Hipsterizam jeste izgubio onu nezvaničnost i odsustvo etikete, pošto je sada još jedan modno-muzički pravac koji je veoma lako prepoznati. Međutim, hipsteri svojim zanimljivim, pozitivnim i kreativnim lajfstajlom nikome nisu naudili pa stoga ni nema potrebe da budu trn u oku ostalim pripadnicima društva.





Istorija hipster kulture

Vratimo se u davne četrdesete, u vreme kada se i pojavio termin ,,hipster’’.
Hipster priča je započela oko džeza, jer su prvi hipsteri bili ljubitelji tog stila. Obožavaoci džez stila trudili su se da pored muzike usvoje stil oblačenja, način govora i uopšte kompletan imidž muzičara. Hipsteri su bili anarhistički raspoloženi, kao i osobe bez morala koje su smatrale da utehu uvek mogu pronaći u džezu. Ranih pedesetih godina hipster pokret je bio amorfni, tačnije bez određene strukture i ideologije.   Tih godina pokušavaju da pređu preko okeana, u Veliku Britaniju, ali  zbog političkih prilika, to nije bilo moguće. Hipsteri su sedamdesetih i  osamdesetih godina bili prezirani od strane raznih pokreta, jer su težili ka tome da budu ,,skupo alternativni ‘’. Izlazili su na najskuplja novootvorena hip gradska mesta i slušali ,,najkul’’ bendove.  Devedesetih godina pokret se javlja u neo-boemskim četvrtima američkih metropola i dobija ekskluzivnije značenje. Umetnici, dizajneri... počeli su da se bogate na dot.kom korporacijama. Iako tih godina dosta podseća na neo-hipi stil, zapravo se radi o mešavini siromašnih umetnika i privilegovanih belaca. Ovi rani moderni hipsteri  slede modne trendove sedamdesetih godina, što uključuje bradu i brkove kod muškaraca, a vintejdž stvari kod žena, pogotovu haljinice. Odbijali su mejnstrim modu i kulturu, a favorizovali indi rok i filmove nezavisne produkcije. Međutim, kasnih devedesetih godina izraz ,,hipster ‘’ počinje da predstavlja mlade ljude povezane sa alternativnom kulturom, posebno alternativnom muzikom, hip-hopom, nezavisnim rokom i lajfstajlom kome su neke od karakteristika kupovina u seknd-hend prodavnicama, organska hrana, vegeterijanstvo, ispijanje lokalnog piva, slušanje javnog radija. Do promena u stilu hipstera dolazi 2001. godine, posle napada zgrada ,,bliznakinja’’ u Njujorku. Tada njihov prioritet postaje ,,zeleni pokret’’ odnosno stil koji obožava prirodni svet. Počinju da koriste ikone poput zmija, sova, cveća i druge. Pokret počinje da se širi i van Amerike i hipster postaje nesvesni stvaralac, ali i sledbenik mejnstrim trendova. Hipsteri prestavljaju ,,preteče’’  svih grupa koje na marginama društva pokušavaju da uobliče  posebne i samo njima sopstvene stilove života. Ovu subkulturu nije oduvek bilo lako definisati, jer je mutant raznih stilova, ukusa i ponašanja. Veruje se da je hipsteraj nastao kao novi posleratni pravac inspirisan hipi, pank, bit pokretima. Po mišljenju nekih kulturologa ne može biti definisan kao čist pravac, dok drugi smatraju da hipsteraj predstavlja kulturološku mitologiju i kristalizaciju ranije konfuznih stilova. Danas sama kultura predstavlja jednu od dominantnih, jer briše razlike između mladih kultura i spaja ih u jednu celinu.




Нема коментара:

Постави коментар